Anna Machowina

Odpieluchowanie w żłobku i przedszkolu – obowiązek czy dowolność? Jak wspieramy w tym dzieci i rodziców w Wiosce w Chmurach, żłobku na Ochocie?

Jak przygotować dziecko do żłobka i przedszkola? Jak nauczyć korzystać z nocnika i czy odpieluchowanie dziecka jest niezbędne w rekrutacji do żłobka? Czy odpieluchowanie świadczy o gotowości przedszkolnej? W bliskościowym żłobku na Ochocie obalamy mity o odpieluchowaniu.

dziewczynka w żłobku na ochocie w warszawie bawi się drewnianymi zabawkami

Rekrutacja do żłobka i przedszkola to szczególny czas, kiedy rodzice poszukują inspiracji i wiedzy dotyczącej procesu odpieluchowania. Jeśli w planach jest bliska adaptacja w żłobku lub przedszkolu – temat tym bardziej staje się gorący. Cały czas istnieje przekonanie, że kiedy chce się zapisać dziecko do żłobka lub przedszkola, należy odpowiednio je przygotować, a jedną z kluczowych kwestii jest nauczenie samodzielnego korzystania z nocnika. I fakt – istnieją placówki, które jasno określają swoje stanowisko w tej sprawie, co jednak warto wspomnieć, jest całkowicie bezprawnym działaniem. Tworzenie presji związanej z odpieluchowaniem i wymuszanie na dziecku ekspresowego nabycia tej umiejętności nie powinno mieć nigdzie miejsca.

Korzystanie z nocnika – co warto wiedzieć?

Proces odpieluchowania dziecka jest kwestią bardzo indywidualną. Każde dziecko nabywa tę nową umiejętność we własnym tempie. Wiek dziecka, w którym rodzice rozpoczynają naukę korzystania z nocnika, oraz wiek, w którym uznaje się za właściwe nauczenie dziecka tej umiejętności, zmieniały się na przestrzeni lat. Istnieją istotne różnice kulturowe pomiędzy metodami nauki korzystania z toalety przez dziecko.

W krajach zachodnich większość dzieci osiąga kontrolę nad pęcherzem i jelitami w wieku od 24 do 48 miesięcy. Dziewczęta zwykle osiągają tę kontrolę w nieco młodszym wieku niż chłopcy. Średni czas od rozpoczęcia nauki korzystania z toalety do osiągnięcia samodzielnego korzystania z toalety waha się od około trzech do sześciu miesięcy. Uzyskanie kontroli nad pęcherzem nie zawsze pokrywa się z uzyskaniem kontroli jelit, a trzymanie moczu w nocy może zbiegać się z trzymaniem moczu w ciągu dnia lub wystąpić kilka miesięcy lub lat później.

Warto wiedzieć, że proces korzystania z toalety jest bardzo zróżnicowany i nie ma określonego wieku, w którym należy rozpocząć naukę korzystania z nocnika. Odpieluchowanie dziecka jest i zawsze będzie procesem indywidualnym i żadna instytucja – w tym żłobki i przedszkola – nie ma prawa wymagać od rodziców i dziecka, aby stało się to w określony sposób i w określonym przez tę instytucję czasie.

Żłobki warszawskie w większości idą z duchem czasu w tym obszarze i przyjmują, że jest to proces indywidualny. Gotowość żłobkowa nie jest ściśle powiązana z korzystaniem z nocnika i większość żłobków w Warszawie zdaje się to rozumieć oraz szanować. Decyzja o tym, kiedy zapisać dziecko do żłobka, nie powinna być podyktowana czasem, gdy dziecko przestaje korzystać z pieluchy.

Z dużą empatią i uważnością do tego tematu podchodzi się w żłobkach, w których jest podejście bliskościowe i podążanie za dzieckiem. Takim podejściem kieruje się żłobek na OchocieWioska w Chmurach. Realizując filozofię Reggio Emilia, działa on w szacunku do dziecka, do jego indywidualności, potrzeb i emocji. Nie ma tam miejsca na zmuszanie dzieci do czegokolwiek. Wynika to z obrazu dziecka – w Reggio dzieci widziane są jako kompetentne, mądre, zdolne do działania i budowania relacji z innymi dziećmi, dorosłymi oraz z otaczającym je światem. Dzieci mają potencjał do osiągania zamierzonych celów, są pełne ciekawości i chęci do kwestionowania tego, czego doświadczają.

Kiedy rozpocząć przygodę z odpieluchowaniem?

Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej dobry czas na rozpoczęcie odpieluchowania jest w okolicy 2. roku życia, jeśli dziecko pokazuje poniższe oznaki gotowości. Najbliżej nam jednak do definicji formułowanej przez Kanadyjskie Towarzystwo Pediatryczne, która mówi o tym, że najlepszy czas na odpieluchowanie dziecka jest wtedy, gdy jest ono na to psychicznie i fizjologicznie gotowe.

A więc – planowana adaptacja w przedszkolu lub adaptacja w żłobku nie oznacza, że powinniśmy natychmiast nauczyć korzystać dziecko z nocnika. Może się okazać, że to nie jest jeszcze właściwy moment. Niezwykle ważne jest, aby nie kumulować dużych zmian w życiu dziecka. Rekrutacja do żłobka i rozpoczęcie przygody ze żłobkiem to spore wydarzenie, dlatego warto najpierw skoncentrować się na adaptacji w żłobku lub przedszkolu tym, żeby nasze dziecko poczuło się tam dobrze i bezpiecznie.

kiedy odpieluszkować dziecko

Po czym poznać, że nasze dziecko jest gotowe do odpieluchowania?

  • Dyskomfort związany z mokrą pieluszką, który poznajemy po tym, że dziecko pokazuje nam mokrą pieluszkę, prosi o jej zmianę.
  • Coraz dłuższe okresy z suchą pieluszką, które wskazują na zwiększenie pojemności pęcherza.
  • Zauważanie przez dziecko swoich potrzeb fizjologicznych, np. poprzez ich komunikowanie, wskazywanie, co ściśle wiąże się z większą świadomością własnego ciała.
  • Zaciekawienie czynnościami fizjologicznymi, które poznajemy po tym, że dziecko zadaje pytania lub chce zobaczyć, w jaki sposób my korzystamy z toalety.

W jaki sposób wspieramy dzieci w żłobkach i przedszkolach BLISKO?

W żłobkach i przedszkolach należących do sieci BLISKO, w tym w Wiosce w Chmurach – żłobku na Ochocie w Warszawie – przede wszystkim jesteśmy w stałym kontakcie z rodzicami. Jeśli dziecko rozpoczęło już w domu proces odpieluchowania, to jak najbardziej wspieramy je w placówce. Zachęcamy, sprawdzamy i jesteśmy w dużej uważności na to, co się dzieje. Nie stosujemy przymusu – to dziecko decyduje, czy chce podejmować próby korzystania z nocnika również w placówce.

Czego nie robimy?

  • Nie oczekujemy, że dzieci „w pewnym” wieku będą już korzystać z nocnika!
  • Nie praktykujemy wysadzania dzieci na nocniki o określonych porach. Nie narzucamy w żaden sposób tego, kiedy „powinno się” korzystać z nocnika.
  • Nie zachęcamy do czynności fizjologicznych dzieci, które nie potrafią jeszcze świadomie kontrolować mięśni cewki moczowej i odbytu.

W jaki sposób rodzice mogą wspierać dzieci w procesie odpieluchowania?

  • Zrezygnujmy z presji i własnych oczekiwań wokół tego tematu.
  • Pozwólmy dzieciom obserwować nas samych w łazience.
  • Upewnijmy się, że nocnik jest dla dziecka łatwo dostępny.
  • Poczytajcie wspólnie książeczki, które opowiadają o korzystaniu z nocnika.
  • Uważnie obserwuj dziecko i pytaj co jakiś czas, czy ma potrzebę pójścia do łazienki.
  • Rozmawiaj z opiekunami i nauczycielami, żeby upewnić się, że macie wspólne i spójne podejście do tematu!
ellipseellipseellipse

Jeśli na drodze do korzystania z nocnika napotykacie różne trudności, może to oznaczać, że dziecko nie jest jeszcze gotowe lub potrzebuje więcej czasu. Nadawanie zbyt szybkiego tempa, wywieranie presji i formułowanie oczekiwań, karanie i nagradzanie – to wszystko nie wspiera dziecko w uczeniu się z toalety, może również utrudnić i opóźnić cały proces.

Jeśli chcecie, żeby Wasza rekrutacja do żłobka i adaptacja w żłobku, a także odpieluchowanie dziecka, przebiegały w sposób łagodny, z empatią i w tempie oraz formie, które Was wspierają, sprawdźcie, jak robimy to w żłobku na Ochocie – Wiosce w Chmurach.

Anna Machowina

psycholożka | trenerka | współwłaścicielka Wioski w Chmurach

Wspiera dorosłych w budowaniu bliskich relacji z dziećmi, odkrywaniu nowych perspektyw i strategii na trudne sytuacje. Wspiera dzieci – w budowaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych, odkrywaniu własnej sprawczości i wzmacnianiu poczucia własnej wartości. Wierzy, że dbanie o rodzicielskie zasoby pomaga mierzyć się z codziennymi wyzwaniami.

Udostępnij na

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej oznacza akceptację plików cookies.