dziewczynka je cytrynę i robi kwaśną minę

Filozofia Reggio Emilia

Program edukacyjny w BLISKO opiera się na filozofii Reggio Emilia, w której bardzo ważne jest podążanie za dzieckiem i jego potrzebami oraz pomysłami. To podejście zakłada elastyczność w planowaniu aktywności oraz dużą uważność na tu i teraz. Zadaniem pedagogów jest dostarczanie dzieciom inspirujących materiałów i tworzenie edukacyjnego środowiska zachęcającego do działania. Aktywności, które na co dzień proponujemy dzieciom, są dobrowolne. To dzieci decydują, czym i w jakim stopniu mają ochotę wziąć udział.

dziewczynka i chłopiec bawią się szyszkami orzechami żołędziami

W placówkach BLISKO

serce i dłonie

PODĄŻANIE ZA DZIECKIEM: Realizujemy podstawę programową, mamy jednak przestrzeń na elastyczność i zmiany. Staramy się podążać za dziećmi: zadajemy pytania i przygotowujemy przestrzeń tak, by pogłębiać ich wewnętrzną motywację do eksplorowania tego, co je w danym momencie interesuje i z czego czerpią radość.

serce i dłonie

OBRAZ DZIECKA: Widzimy dzieci jako kompetentne, mądre, zdolne do działania i budowania relacji z innymi dziećmi, dorosłymi oraz z otaczającym je światem. Dzieci mają potencjał do osiągania zamierzonych celów, są pełne ciekawości i chęci do kwestionowania tego, czego doświadczają.

serce i dłonie

DOBROWOLNOŚĆ: Wszystkie propozycje edukacyjne mają charakter dobrowolny. Dzieci mogą, ale nie muszą w nich uczestniczyć. Stwarzamy różnorodne możliwości do rozwoju i eksploracji, ale to do dzieci należy decyzja, kiedy i w jakim stopniu chcą się zaangażować w działanie.

W WIOSKACH dodatkowo

serce i dłonie

PROWOKACJE EDUKACYJNE: Wyróżniamy się przygotowywaniem tzw. prowokacji edukacyjnych, które pochodzą z filozofii Reggio Emilia. W Wiosce dziecko eksploruje swoje pomysły i rozwija kreatywność poprzez pracę z różnorodnymi materiałami. Nie dostaje gotowych arkuszy i nie tworzy prac według konkretnego szablonu.

serce i dłonie

PROCES NAUCZANIA: Nasz program jest żywy i elastyczny. Edukacja to płynny proces komunikacji i współpracy między rodzicami, pedagogami, środowiskiem a dziećmi. Dyrektywny proces nauczania zastępujemy responsywnym, patrząc na dzieci jak na partnerów w nauce i odkrywaniu świata.

serce i dłonie

ROLA PEDAGOGA: Pedagog w filozofii Reggio Emilia pełni rolę badacza – prowadzi uważną obserwację dziecka, dokumentuje swoje spostrzeżenia, poddaje refleksji, konsultuje je z innymi członkami zespołu. I to właśnie na podstawie wyciągniętych wniosków planuje dalszą pracę z dziećmi.

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej oznacza akceptację plików cookies.