magdalena-mastykarz

Magdalena Mastykarz

Jak wybrać żłobek w Warszawie? Co sprawdzić? Na co zwracać uwagę? Jakie pytania zadać dyrektorowi? Lista kontrolna placówki

Rekrutacja do żłobka trwa cały rok. W dowolnym miesiącu możesz stwierdzić, że to dobry moment. Oto lista kontrolna placówki, która podpowie Ci, co sprawdzać i na co zwracać uwagę. I ostatecznie da odpowiedź na pytanie: Jak wybrać żłobek w Warszawie?

jak wybrać żłobek lub przedszkole - lista kontrolna

Rekrutacja do żłobka trwa cały rok. W dowolnym miesiącu możesz stwierdzić, że to dobry moment. I rzeczywiście tak będzie, bo jeśli widzisz gotowość dziecka na żłobek i Ty też czujesz zgodę, że to właśnie teraz, to lepszego czasu nie będzie! I jednocześnie ta wewnętrzna zgoda i przekonanie mogą iść w parze z wieloma wątpliwościami – może nie czy warto posłać dziecko do żłobka, ale jaki żłobek wybrać? I jak upewnić się, że ten wybrany jest tym właściwym? Najczęściej wyświetlaną frazą w Twojej wyszukiwarce będzie „żłobek Warszawa”. Dostaniesz dużo porad i wiele z nich będzie się wykluczała. Będzie ból głowy i milion pytań przed snem. To jest OK, wszystko z Tobą w porządku, najczęściej tak to właśnie wygląda :) I wtedy trafisz na ten artykuł, w którym dostaniesz checklistę – konkretne tematy i obszary do sprawdzenia w wybranych przez Ciebie placówkach. Korzystaj i niech to wniesie spokój :)

Pedagodzy – na co zwracać uwagę?

Interakcja z dziećmi: Czy są ciepli, uważni i czy reagują na na to, co robią i zgłaszają im dzieci? Czy utrzymują kontakt wzrokowy i używają pozytywnego języka ciała? Czy interesują się potrzebami dzieci? Czy przytulają dzieci, gdy te tego potrzebują? Czy rozmawiając z dziećmi, stoją nad nimi wysoko, czy zniżają się, żeby być na wysokości wzroku dzieci? Czy są dobrymi pedagogami?

Umiejętności komunikacyjne: Czy komunikują się jasno i precyzyjnie zarówno z dziećmi, jak i rodzicami? Czy są aktywnie zaangażowani w rozmowy z dziećmi? Czy zadają pytania otwarte i zachęcają dzieci do wyrażania swoich myśli i uczuć? Czy w rozmowie z rodzicem i dzieckiem zwracają się tylko do rodzica, mówiąc o dziecku, czy też bezpośrednio do dziecka?

Budowanie relacji: Zauważ, jak pedagodzy nawiązują i pielęgnują relacje z dziećmi. Czy poświęcają czas, aby poznać każde dziecko indywidualnie, sprawiając, że czuje się ono komfortowo i zaopiekowane?

Spróbuj umówić się na wizytę w żłobku i możliwość uczestniczenia min. przez godzinę w zwykłym dniu pedagogów z dziećmi. Posłuchaj, poobserwuj. Dowiesz się wtedy zdecydowanie więcej niż podczas rozmowy z dyrektorem o ofercie placówki.

Adaptacja – na co zwracać uwagę?

Łagodne podejście: Czy pedagodzy prowadzą adaptację, stopniowo i sukcesywnie wchodząc w kolejne etapy? Czy żaden z etapów nie jest pomijany, żeby przyśpieszyć proces? Czy angażują dziecko w znane rutyny podczas tego czasu? Czy pytają dziecko (lub Ciebie), co lubi i co daje mu radość, żeby następnie stworzyć znane warunki dla dziecka, które dadzą mu poczucie bezpieczeństwa?

Zaangażowanie rodzica: Nikt nie zna Twojego dziecka tak dobrze jak Ty. Szukaj miejsca, które stara się zrozumieć Ciebie oraz Twoje dziecko i które naprawdę włącza Cię w proces adaptacji. Pozwól pedagogom doradzać, współpracujcie, ale upewnij się, że Twoja wiedza o dziecku jest brana pod uwagę.

Indywidualne potrzeby: Czy pedagodzy oferują spersonalizowane plany adaptacji dostosowane do różnych doświadczeń i potrzeb dziecka? Czy jeśli zgłaszasz Wasze potrzeby, są one słyszane i brane pod uwagę w modyfikacji planu adaptacji?

Rozmowa przedadaptacyjna: Czy masz możliwość umówienia się na rozmowę, podczas której omówisz z pedagogiem zasady adaptacji?

Bezpieczeństwo – na co zwracać uwagę?

Procedury bezpieczeństwa: Czy obszary, do których dzieci nie powinny mieć dostępu, są wyraźnie oddzielone i dobrze zabezpieczone? Czy są zabezpieczone wejścia i wyjścia, czy teren jest ogrodzony? Czy są dostępne i widoczne gaśnice, apteczki pierwszej pomocy i czujniki dymu?

Bezpieczeństwo przeciwpożarowe i plany awaryjne: Czy środki przeciwpożarowe i awaryjne są dobrze udokumentowane i komunikowane? Czy są organizowane ćwiczenia przeciwpożarowe i plany ewakuacji? Czy pedagodzy potrafią szybko wskazać, gdzie są gaśnice?

Żywienie: Jak organizowane jest żywienie? Czy pedagodzy są przygotowani do reakcji w czasie zakrztuszeń i zadławień? Czy posiłki uwzględniają specjalne potrzeby żywieniowe i alergie dzieci?

28.png

Program nauczania – na co zwracać uwagę?

Autonomia: Czy dzieci są aktywnymi uczestnikami swojej edukacji, czy tylko pasywnymi odbiorcami? Czy dzieciom pozwala się na podejmowanie własnych decyzji dotyczących aktywności i ich czasu? Czy nauczyciele słuchają ich potrzeb i pragnień?

Kreatywność i ekspresja: Jakie jest podejście do kreatywności i samoekspresji dzieci? Czy jest czas i przestrzeń do wyrażania siebie w sposób kreatywny i poza ustalonym z góry planem zajęć? Czy podczas tworzenia np. prac plastycznych dzieci mogą tworzyć tak, jak chcą, czy sposób wykonania pracy jest im narzucony z góry? Czy doceniana jest ich kreatywność, czy wykonanie pracy zgodnie z założeniem podręcznika?

Czas na zewnątrz: Czy program oferuje aktywności na świeżym powietrzu? Czy są spacery, prace w ogrodzie, zabawy na placu zabaw?

Dostępność: Czy w zasięgu wzroku i rąk dzieci są instrumenty muzyczne i książki, z których dzieci mogą korzystać w trakcie swobodnej zabawy?

Przestrzeń – na co zwracać uwagę?

Sale dla dzieci: Czy żłobek ma przestronne, jasne i czyste sale, które są dostosowane do potrzeb dzieci? Czy przestrzeń jest ciepła i przyjazna? Czy inspiruje i pobudza kreatywność? Czy jest odpowiednio oświetlona? Czy wystrój sali nie przebodźcowuje dzieci?

Dostępne dla dziecka: Czy stoły i krzesła są odpowiednio wysokie? Czy zabawki są w zasięgu wzroku i rąk dzieci? Czy jest szeroki wybór materiałów do pracy? Czy miejsce jest dobrze zaopatrzone?

Przestrzeń na zewnątrz: Warte uwagi będą żłobki, w których pedagodzy starają się przebywać z dziećmi na zewnątrz codziennie, niezależnie od pogody. Dzięki temu dzieci mają okazję poznać różne warunki atmosferyczne, a także budować odporność.

Klimatyzacja: Czy jeśli w sali jest klimatyzator, to jest ustawiony na odpowiednią temperaturę, a strumień powietrza nie jest skierowany bezpośrednio na dzieci?

Toaleta: Czy jest utrzymana czystość? Czy dzieci mają zapewnioną intymność, podczas gdy z toalety korzysta kilka osób jednocześnie?

Wyposażenie i zabawki – na co zwracać uwagę?

Bezpieczeństwo: Upewnij się, że wyposażenie i zabawki w żłobku są bezpieczne dla dzieci. Sprawdź, czy spełniają odpowiednie normy i certyfikaty bezpieczeństwa. Sprawdź, czy nie ma ostrych krawędzi, małych części, które mogą stanowić zagrożenie dla małych dzieci.

Różnorodność zabawek: Zapytaj o różnorodność dostępnych zabawek. Czy jest szeroki wybór zabawek, które umożliwiają rozwój różnych umiejętności, takich jak umiejętności manualne, kreatywność, spostrzegawczość? Czy placówka regularnie aktualizuje swoje zasoby zabawek?

Zabawki edukacyjne: Zainteresuj się, czy w żłobku znajdują się zabawki edukacyjne. Czy placówka zapewnia gry i zabawki, które wspierają rozwój poznawczy, językowy i motoryczny u dzieci?

Stan wyposażenia: Zwróć uwagę na stan wyposażenia i zabawek w żłobku. Czy są one w dobrym stanie, czyste i zadbane? Czy są regularnie sprawdzane pod kątem ewentualnych uszkodzeń?

Przestrzeń do zabawy: Sprawdź, czy żłobek ma odpowiednio przystosowane pomieszczenia do zabawy. Czy jest wystarczająca ilość miejsca dla dzieci do swobodnego poruszania się i eksplorowania? Czy placówka zapewnia różnorodne strefy zabaw, takie jak kącik konstrukcyjny, kącik artystyczny czy kącik sensoryczny?

Higiena zabawek: Zapytaj o procedury dotyczące higieny zabawek. Czy zabawki są regularnie dezynfekowane? Czy pracownicy monitorują i utrzymują czystość zabawek w trakcie dnia?

Zdrowie – na co zwracać uwagę?

Szczepienia: Sprawdź, czy żłobek wymaga od dzieci posiadania aktualnego kalendarza szczepień. Zapytaj, jakie szczepienia są zalecane i czy placówka prowadzi rejestry szczepień dla wszystkich dzieci.

Kontrola zdrowia: Dowiedz się, jak często przeprowadzane są kontrole zdrowia u dzieci w żłobku. Czy jest współpraca z pielęgniarką? Jakie są procedury w przypadku wystąpienia choroby u dziecka?

Higiena: Zwróć uwagę na standardy higieny utrzymywane w żłobku. Czy pracownicy regularnie myją ręce dzieci i dbają o czystość pomieszczeń? Czy istnieją wytyczne dotyczące zapobiegania i kontrolowania rozprzestrzeniania się infekcji?

Przyprowadzanie dzieci z katarem: Zapytaj o politykę placówki dotyczącą przyprowadzania dzieci z katarem. Czy istnieją wytyczne w przypadku przeziębienia lub innych łagodnych objawów choroby? Jakie są kryteria, które powinny zaniepokoić rodziców?

Bezpieczeństwo żywieniowe: Zapytaj o politykę dotyczącą żywienia i bezpieczeństwa żywności w żłobku. Jakie są procedury dotyczące alergii pokarmowych i jakie są zapewnione diety dla dzieci z nietolerancjami?

Lokalizacja i dojazd – na co zwracać uwagę?

Bezpieczna lokalizacja: Sprawdź, czy żłobek znajduje się w bezpiecznej okolicy. Zbadaj poziom bezpieczeństwa, obecność monitoringu oraz oświetlenie wokół żłobka.

Bliskość miejsca zamieszkania lub pracy: Zastanów się, czy lokalizacja żłobka jest dogodna dla Ciebie i Twojej rodziny. Czy jest wystarczająco blisko Twojego miejsca zamieszkania lub pracy, aby podróż tam była wygodna?

Dostępność komunikacyjna: Zwróć uwagę na dostępność komunikacyjną żłobka. Czy istnieją dogodne połączenia komunikacyjne, takie jak przystanki autobusowe, tramwajowe lub stacje metra w pobliżu? Czy są dostępne miejsca parkingowe dla rodziców?

Czas podróży: Przeanalizuj czas podróży do żłobka i z powrotem. Czy nie będzie to długie i męczące dla Ciebie i Twojego dziecka? Czy podróż nie koliduje z harmonogramem dnia?

Infrastruktura w okolicy: Sprawdź, jakie są dostępne udogodnienia w okolicy żłobka. Czy jest blisko park, plac zabaw, sklepy spożywcze, apteki lub inne miejsca, które mogą być potrzebne w codziennym życiu rodziny?

Zatłoczenie i hałas: Koniecznie zwróć uwagę na poziom zatłoczenia i hałasu w okolicy żłobka. Czy jest to spokojna i cicha lokalizacja, która sprzyja rozwojowi dziecka?

Czas otwarcia i elastyczność – na co zwracać uwagę?

Godziny otwarcia: Sprawdź, jakie są godziny otwarcia żłobka. Czy są one zgodne z Twoim harmonogramem pracy lub codziennym planem dnia? Upewnij się, że żłobek otwiera się na tyle wcześnie, żeby zdążyć dowieźć dziecko przed rozpoczęciem swoich obowiązków.

Czas odbioru i odstawienia dziecka: Zapytaj o elastyczność w czasie odbioru i przywożenia dziecka. Czy możesz dostosować godziny w zależności od swoich potrzeb? Czy istnieje możliwość późniejszego odebrania dziecka w razie potrzeby?

Polityka spóźnień: Dowiedz się, jaka jest polityka żłobka w przypadku spóźnienia. Czy istnieje określony limit czasu, po upływie którego płaci się dodatkowe opłaty? Czy placówka zapewnia pewien margines czasowy dla rodziców w przypadku nieprzewidzianych sytuacji?

Dni wolne i wakacje: Zapytaj o dni wolne i okresy wakacyjne żłobka. Czy placówka ma ustalone dni, kiedy jest zamknięta? Jak wcześnie zostaniesz poinformowany o ewentualnych zmianach w harmonogramie?

Planowanie z wyprzedzeniem: Sprawdź, czy żłobek wymaga wcześniejszego zaplanowania obecności dziecka. Czy musisz dostarczyć harmonogram lub zgłosić zmiany w planie z wyprzedzeniem? Jeśli tak, upewnij się, że jesteś w stanie dostosować się do tych wymagań.

Usługi poza standardowymi godzinami otwarcia: Zainteresuj się, czy żłobek oferuje jakiekolwiek dodatkowe usługi poza standardowymi godzinami otwarcia. Czy istnieje możliwość skorzystania z opieki nad dzieckiem przed otwarciem lub po zamknięciu placówki?

Podejście NVC, czyli Porozumienie bez przemocy

Empatyczni pedagodzy: Czy pedagodzy traktują dzieci z szacunkiem, okazując im taki sam poziom uwagi jak dorosłym? Czy rozmawiając z dziećmi, dają im swobodę i czas na wyrażenie tego, co chcą przekazać? Czy nie kończą za dzieci zdania? Czy w trakcie rozmowy nazywają uczucia dzieci albo pytają dzieci o to, jak się w danej sytuacji czują?

Trudne emocje: Czy dzieci mają możliwość płakać i okazywać złość? Czy mają na to przestrzeń, a ich trudne emocje nie są tłumione i uciszane bez ich zrozumienia?

Komunikowanie granic: Czy pedagodzy jasno w zrozumiały dla dziecka sposób komunikują swoje granice? Czy pozwalają też na komunikację granic dziecka, np. powiedzenie „nie mam ochoty tego robić”?

Aktywne słuchanie: Zwróć uwagę na sposób, w jaki pedagodzy komunikują się i wchodzą w interakcje z dziećmi. Szukaj szacunku dla autonomii dziecka, szczerości, zaufania i otwartości, aktywnego słuchania, uważności i obecności. To są cechy, które otworzą drogę do budowania relacji, ciekawości i miłości do nauki.

ellipseellipseellipse

Patrzysz na tę listę i chcesz zadać wszystkie pytania, które tu widzisz? Pytaj! To zajmie ogrom czasu, ale będzie też świetnym sprawdzeniem, jak cierpliwy i otwarty jest personel żłobka na różnorodne potrzeby komunikacyjne :) Nie potrzebujesz wiedzieć wszystkiego, ale kilka pytań z listy wydaje Ci się ciekawe? Super! Każdy z nas ma inaczej i to jest naprawdę OK. Dlatego właśnie ta lista jest tak rozbudowana, żeby każdy mógł wybrać to, co mu służy i daje poczucie bezpieczeństwa.

jak wybrać żłobek lub przedszkole - lista kontrolna

magdalena-mastykarz

Magdalena Mastykarz

mama | copywriterka | redaktorka

Mama czteroletniej Zuzi, co jest obecnie jej główną rolą, inspiracją i źródłem (ale też pochłaniaczem) energii :) Z wykształcenia: polonistka, z wyboru: copywriterka i redaktorka, z wewnętrznej potrzeby: ogarniaczka. W czasie wolnym bawi się w aranżowanie przestrzeni: własnej, znajomych i bliskich, publicznej, prywatnej – każdej, którą można przearanżować.

Udostępnij na

Nasza strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dalsze korzystanie z tej strony internetowej oznacza akceptację plików cookies.